pigment – jakie podłoże

Technika pigmentu jest dość tolerancyjna jeśli chodzi o podłoże, na którym powstaje finalny obraz, tak długo, jak długo jest ono odpowiednio przygotowane.

Chociaż najwięcej zdjęć pigmentowych powstaje na papierze, o czym będzie mowa później, prace w tej technice mogą powstawać na tkaninach, foliach, a nawet na szkle.

Wracając jednak do papieru; najczęstszym wyborem są papiery akwarelowe, szczególnie gładkie (chociaż nie jest to warunek konieczny). Ze względu na archiwalność dobrze, jeśli będzie to papier bezkwasowy, z  duża zawartością bawełny, taki jak Bergger Cot 320, natomiast w nauce sprawdzą się również papiery niższej jakości, pod warunkiem, że posiadają odpowiednią odporność na moczenie. Należy jednak pamiętać, że wszystkie dostępne papiery akwarelowe wymagają bardzo mocnego przeklejenia żelatyną. Szczególnie dobrze sprawdzi się tu żelatyna twarda oferowana przez Szlachetną Fotografię. Klejenie powinno być co najmniej równie mocne (lub mocniejsze) niż w przypadku wielowarstwowej gumy dwuchromianowej. Z papieru nieklejonego obraz pigmentowy zwyczajnie odpadnie.

Opcją nieco droższą ale też łatwiejszą, jest użycie papierów fotograficznych przeznaczonych do drukarek atramentowych; należy jednak pamiętać, że muszę to być papiery zawierające mikropory.

Obraz możemy również przenosić na wcześniej utrwalone i bardzo dokładnie wypłukane papiery fotograficzne. Ponieważ jedna ich strona jest już pokryta żelatyną, nie wymagają one dodatkowego przygotowania. W przypadku papierów RC obraz można przenosić na obie ich strony.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Current day month ye@r *