Biblioteka Szlachetnej Fotografii

Druga połowa wieku dwudziestego ponad wszelką wątpliwość należała do kliszy fotograficznej i fotograficznych odbitek; czy to wykonywanych w ciemni, czy w mini labie. Dwudziesty pierwszy wiek to z kolei dominacja fotografii cyfrowej. Obie te metody zdominowały kolejno fotografię tak dokładnie, że znakomita większość fotografujących zapomniała, że istnieją również inne metody zapisu fotograficznego, a przed wynalezieniem błony zwojowej, czy wręcz matrycy, ludzie też fotografowali i to całkiem nieźle. Wiele technik zaginęło, inne były kultywowane przez nielicznych pasjonatów, na których cyfrowa czy ‘srebrowa’ większość patrzyła z niejakim politowaniem. W pewnej chwili wydawało się wręcz, że inne niż te dwie formy fotografii znikną na zawsze. A jednak… A jednak, wraz z narastającą dominacją fotografii cyfrowej zaczęło narastać zmęczenie fotografią złożoną wyłącznie z pikseli, nie istniejącą w świecie rzeczywistym, poddaną daleko idącej edycji komputerowej, ‘idealną’ i jakże często bezduszną i ulotną, nietrwałą. Po pierwszym, całkowitym zachłyśnięciu możliwościami, jakie daje cyfrowy zapis obrazu, coraz więcej z nas zaczęło szukać czegoś innego, bardziej organicznego, bardziej… fotograficznego. Poszukiwania te zbiegły się z upadkiem kolejnych firm produkujących tradycyjne materiały srebrowe i wzrostem ich cen. Nie ma już Agfy, Forte, Fotonu i innych producentów, nie ma też wielu materiałów, do których przywykliśmy, nawet, jeśli producenci pozostali. Zamiast zaznaczać w kalendarzu daty premier kolejnych negatywów, czy papierów, możemy jedynie odnotowywać daty zaprzestania ich produkcji. Na wiele materiałów trzeba czekać, często tygodniami czy miesiącami, ponieważ nawet hurtownie nie posiadają odpowiednich zapasów. Ci z nas, którym nie do końca wystarcza fotografia cyfrowa w coraz większym stopniu zdają sobie sprawę,  że nie mogą już liczyć na korporacje dostarczające dotychczas materiały fotograficzne.

Odbitka albuminowa

Pierwszy polski podręcznik fotografii w technice albuminowej, wydany w ramach Biblioteki Szlachetnej Fotografii

Naturalną odpowiedzią były techniki szlachetne i historyczne, zwane przez Andrzeja Pytlińskiego rękodzielniczymi. Łączą one niewątpliwy urok samodzielnego tworzenia materiałów światłoczułych, pracowni fotograficznej, unikalnego charakteru obrazu uzyskiwanego w każdej z nich z ogromną swobodą jaką zapewniają twórcy. Mając zapas stosunkowo prostych w zakupie odczynników jesteśmy w stanie samodzielnie stworzyć zarówno materiały negatywowe jak i pozytywowe, uwalniając się tym samym od zależności od upadających koncernów fotograficznych. Kolejną ogromną zaletą materiałów historycznych jest ich trwałość; nawet w przypadku technik określanych jako stosunkowo nietrwałe, przekracza ona zazwyczaj sto lat. Dodatkowo, samodzielne wytworzenie materiałów pozytywowych pozwala nam na ogromną swobodę w doborze podłoża, na którym powstanie obraz, zwiększając nasze możliwości twórcze. Wiele technik można również łączyć uzyskując całkowicie unikalne rezultaty.

Ambrotypia - Przewodnik praktyczny

Pierwszy polski podręcznik fotografii w technice ambrotypii, wydany w ramach Biblioteki Szlachetnej Fotografii

Niestety, w chwili, gdy dawne techniki wracają do łask, okazuje się, że znaczna część wiedzy i umiejętności związanych z ich wykorzystaniem zaginęła; jest niewielu praktyków pracujących z ich użyciem, z których wielu ma jedynie dość ogólne pojęcie o tym, jak dana technika działa na poziomie chemicznym i ogranicza się do powielania poznanych wcześniej schematów. Co gorsza, brak jest też literatury wspomnianym technikom poświęconej, a ta, która istnieje ma charakter dość teoretyczny bądź zgoła zdawkowy. Prawie nie ma podręczników wyjaśniających technikę i technologię poszczególnych procesów, a nawet jeśli są one dostępne, są to podręczniki z górą pięćdziesięcioletnie, mówiące o materiałach, które uległy zmianie, bądź, których najzwyczajniej w świecie już nie ma. Stąd właśnie pomysł powstania Biblioteki Szlachetnej Fotografii, w której publikujemy książki dotyczące wybranych procesów historycznych, zarówno pozytywowych, jak i negatywowych. Nie zabraknie tez publikacji poświęconych fotografii żelatynowo-srebrowej czy rzadziej dziś stosowanym technikom fotograficznym takim, jak fotografia otworkowa, czy praca z kamerą wielkoformatową.

Cyjantotypia - Przewodnik praktyczny

Cyjanotypia – Przewodnik praktyczny to czwarta już publikacja Szlachetnej Fotografii

Ponieważ nie wszystkiego da się nauczyć z książek, osoby zainteresowane poznaniem dawnych procesów fotograficznych pod kierunkiem doświadczonego autora zapraszamy do naszego Centrum Szkoleniowego Szlachetnej Fotografii, w którego ofercie znajduje się kilkanaście różnych warsztatów tematycznych.

Technika Pigmentowa - Przewodnik praktyczny

Pierwszy polski podręcznik pracy w technice pigmentu

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Current day month ye@r *