Papiery do technik specjalnych – początek

O papierach do technik specjalnych można napisać całą książkę. Po pierwsze istnieją papiery produkowane specjalnie z myślą o nas takie jak choćby Bergger Cot 320. Po drugie do technik w różnym stopniu nadają się różne dostępne na rynku papiery przeznaczone dla artystów – malarzy, grafików, rysowników.

W tej sekcji postaram się przybliżyć kwestie związane z wyborem odpowiedniego papieru oraz opisać te z dostępnych na rynku papierów, które uważam za szczególnie użyteczne. Jednocześnie serdecznie zapraszam wszystkich do dzielenia się swoimi doświadczeniami i opisywaniu papierów, które szczególnie dobrze sprawdzają się w technikach, których używacie.

Zastanówmy się, jakie cechy decydują o użyteczności papieru dla historycznych procesów fotograficznych.

1. materiał, z którego został wykonany. Ogólnie rzecz biorąc, dostępne na rynku papiery najczęściej wykonywane są z pulpy drzewnej lub włókien bawełny, albo też mieszanki tych dwóch. Dla naszych celów zazwyczaj najlepsze są papiery bawełniane lub wyprodukowane z mieszanki tych dwóch materiałów. Najczęściej sprawdza się zasada, że im papier zawiera więcej bawełny tym lepszy.

2. wybielacze optyczne. Wiele papierów jest sztucznie wybielanych. Niestety, rozwiązanie to zazwyczaj nie sprawdza się w fotografii, a najlepsze papiery są wolne od wybielaczy

3. kwasowość. Papier, który ma zapewnić trwałe i bezpieczne podłoże dla obrazu fotograficznego powinien (a w większości wypadków musi) być bezkwasowy. Warto jednak pamiętać, że aby zapewnić trwałą bezkwasowość papieru producenci często stosują tzw bufor alkaliczny czyli domieszkę substancji neutralizującej kwasy. Niestety potrafi ona skutecznie zneutralizować również kwasowy odczyn roztworu uczulającego, np w przypadku platynotypii. Dlatego też niektóre techniki wymagają użycia papierów wolnych od bufora alkalicznego takich jak Bergger Cot320 lub muszą być poddawane procesowi zakwaszania.

4. kolejnym ważnym czynnikiem jest faktura. Generalnie rzecz biorąc zdjęcia najlepiej udają się na papierach gładkich lub posiadających bardzo bardzo delikatną fakturę (chyba oczywiście, że nas zamysł artystyczny faktury wymaga). Jeśli decydujemy się na papier o mocnej fakturze musimy pamiętać o takim sposobie rozłożenia emulsji by dotarła ona we wszystkie zagłębienia – prawdopodobnie będzie to wymagało nie tylko użycia pędzla ale i większej ilości samej emulsji. Oczywiście istnieją takie techniki, jak na przykład guma dwuchromianowa, które doskonale wyglądają na papierach o mocnej fakturze.

5. trwałość po zamoczeniu. Zazwyczaj papiery o dużej zawartości bawełny są bardziej odporne na zamaczanie, a długą kąpiel najlepiej znoszą papiery bawełniane. Warto to jednak sprawdzić (lub zasięgnąć porady) przed zakupem większej ilości nieznanego papieru

6. chłonność. Papiery w różnym stopniu wchłaniają płyny. Nie musi to mieć wpływu na jakość obrazu, ale z pewnością wpłynie na ilość potrzebnego do jego pokrycia roztworu roboczego.

7. równomierne schnięcie. Wszystkie papiery kurczą się po wyschnięciu, ale nie wszystkie kurczą się równomiernie, co może prowadzić do deformacji obrazu. Wysokiej jakości papiery akwarelowe i fotograficzne gwarantują bardzo równomierne kurczenie. Innym problemem związanym z tym zagadnieniem jest to, jak zachowuje się powierzchnia papieru po wyschnięciu – często nawet bardzo wysokiej klasy papiery falują się lub tracą gładką powierzchnię po wielokrotnych kąpielach.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Current day month ye@r *